Improving the writing ability of the second year students of SMPN 3 Tanggul through project based learning / Wahyu Ekawati - Repositori Universitas Negeri Malang

Improving the writing ability of the second year students of SMPN 3 Tanggul through project based learning / Wahyu Ekawati

Ekawati, Wahyu (2010) Improving the writing ability of the second year students of SMPN 3 Tanggul through project based learning / Wahyu Ekawati. Masters thesis, Universitas Negeri Malang.

Full text not available from this repository.

Abstract

This study aims at improving the writing ability of the second year students of SMP Negeri 3 Tanggul- Jember especially writing descriptive paragraph through project based learning due to their poor writing ability dealing with the four writing aspects covering the organization vocabulary grammar and mechanic. The study employs the collaborative classroom action research design which involves two English teachers from the school where the study is conducted they are the researcher and her colleague. Two cycles are implemented through four stages which comprise planning implementing observing and reflecting in every cycle. The data are obtained through a number of instruments (1) students project check up (2) field note (3) project progress report (4) the students portfolio (5) observation checklist and (6) questionnaires. The obtained data are analyzed by describing all of the events related to the implementation of project based learning in writing descriptive paragraph class which are done in four meetings in the classroom and out of the classroom after school in every cycle. The finding shows that through the implementation of project based learning in two cycles the students writing ability of grade 8E of SMP Negeri 3 Tanggul-Jember in the academic year 2008/2009 especially in writing descriptive paragraph can be improved. It is indicated by the increasing number of the students who are able to achieve good level. 37 out of 40 students (92.5 %) are able to achieve good level of writing ability especially writing descriptive paragraph. The improvement is achieved through two main stages in each cycle namely (1) the preparation stage which comprises project and language demand preparation and (2) the accomplishment stage which employs the writing process activities covering (a) prewriting which consists of observing the chosen hot spot (the place which the students are mostly interested) as an outdoor activity and writing the obtained information in the provided T-Chart (the form of the observation sheet whose shape like the letter T) and having free-writing activity based on the T-Chart (b) drafting based on the free-writing (c) evaluating which consist of self and peer assessment and teacher learner conference (d) revising which create the final draft and (e) post-writing which consist of polish writing and publishing by displaying the final project product on the school bulletin board. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan menulis siswa SMP Negeri 3 Tanggul-Jember kususnya menulis paragraf deskriptif melalui pembelajaran berbasis proyek dikarenakan kemampun menulis mereka yang kurang dalam empat aspek menulis yaitu pengaturan paragraf atau organisasi perbendaharaan kata tata bahasa ejaan dan tanda baca. Penelitian ini menggunakan rancangan penelitian tindakan kelas kolaboratif yang melibatkan dua guru bahasa Ingris dari sekolah dimana penelitian ini dilaksanakan mereka adalah peneliti sendiri dan koleganya. Dua siklus diimplementasikan melalui empat langkah yang meliputi kegiatan merencanakan mengimplementasikan mengobservasi dan merefleksi pada setiap siklusnya. Data yang diperoleh melalui beberapa instrumen seperti (1) pengecek proyek siswa (2) catatan lapangan (3) laporan kemajuan proyek (4) portofolio siswa (5) pedoman pengamatan dan (6) kuesioner dianalisa dengan mendeskripsikan semua kejadian dan peristiwa yang berhubungan dengan pelaksanaan pembelajaran berbasis proyek dalam pelajaran menulis paragraf deskriptif yang dilaksanakan dalam empat pertemuan didalam kelas pada jam sekolah dan diluar kelas setelah pulang sekolah pada setiap siklusnya. Hasil penelitian menunjukkan bahwa melalui implementasi pembelajaran berbasis proyek dalam dua siklus kemampuan menulis siswa kelas 8E SMP Negeri 3 Tanggul-Jember pada tahun pelajaran 2008/2009 khususnya dalam menulis paragraf deskriptif bisa ditingkatkan. Hal ini ditandai dengan meningkatnya jumlah siswa yang mencapai tingkat kemampuan baik menjadi 37 siswa dari 40 siswa atau 92.5 %. Peningkatan ini dicapai melalui dua tahap dalam setiap siklusnya yaitu (1) tahap persiapan yang meliputi persiapan proyek dan bahasa yang dibutuhkan dan (2) tahap penyelesaian yang mengunakan kegiatan proses menulis yang meliputi (a) pra menulis yang terdiri dari pengamatan hot spot (tempat menarik yang paling disenangi siswa) sebagai kegiatan luar ruangan dan menuliskan hasil pengamatannya kedalam T-Chart yang sudah disediakan (format lembar observasi yang berbentuk seperti huruf T ) dan menulis bebas berdasarkan T-Chart (b) membuat rancangan awal berdasarkan hasil menulis bebas (c) mengevaluasi dengan melakukan penilaian sendiri dan teman juga melalui kegiatan konferensi guru dan siswa dan (d) merevisi untuk menghasilkan rancangan akhir dan (e) menulis akhir dengan menyempurnakan tulisan dan memajang hasil proyek terakhir tersebut di majalah dinding sekolah sebagai kegiatan publikasi.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Sastra (FS) > Departemen Sastra Inggris (ING) > S2 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: library UM
Date Deposited: 23 Mar 2010 04:29
Last Modified: 09 Sep 2010 03:00
URI: http://repository.um.ac.id/id/eprint/58409

Actions (login required)

View Item View Item