The use of videos to improve eight grade students' performance in writing recount text / Nurlaila Dwi Oktavia

Oktavia, Nurlaila Dwi (2019) The use of videos to improve eight grade students' performance in writing recount text / Nurlaila Dwi Oktavia. Diploma thesis, Universitas Negeri Malang.

Full text not available from this repository.

Abstract

ABSTRAK Roziqi, Moh. Fatih Wahyu. 2019. Pengembangan Media Video, Materi, dan Kuis Sejarah (Vimaks) berbasis Sublime Text 3 dalam Materi Perjuangan Organisasi Pergerakan Kebangsaan Kelas XI MA Bilingual Batu. Skripsi, Jurusan Sejarah, Fakultas Ilmu Sosial, Universitas Negeri Malang. Pembimbing: Dr. Joko Sayono, M.Pd., M.Hum. Kata Kunci: Vimaks, Sublime Text 3, pergerakan kebangsaan. Sejarah merupakan matapelajaran yang memiliki fungsi untuk menyadarkan adanya proses perubahan dan perkembangan masyarakat dalam dimensi ruang dan waktu untuk membangun perspektif serta kesadaran sejarah dalam menemukan, memahami, dan menjelaskan jatidiri bangsa di tengah perubahan dunia. Namun kenyataannya, pada saat pembelajaran berlangsung peserta didik kurang tertarik pada pelajaran sejarah. Masalah tersebut disebabkan kurangnya inovasi pada media pembelajaran yang ada pada matapelajaran sejarah. Berdasarkan hal tersebut maka tujuan penelitian dan pengembangan ini adalah menghasilkan dan mengembangkan media pembelajaran aplikasi android video, materi, dan kuis sejarah (Vimaks) dalam materi perjuangan organisasi pergerakan kebangsaan. Tujuan penelitian dan pengembangan ini adalah mengembangkan media pembelajaran Vimaks berbasis aplikasi android dalam materi perjuangan organisasi pergerakan kebangsaan. Tujuan selanjutnya untuk menguji efektifitas media pembelajaran aplikasi Android Vimaks bagi peserta didik khususnya pada materi perjuangan organisasi pergerakan kebangsaan. Metode penelitian pengembangan ini menggunakan metode penelitian dan pengembangan Thiangarajan yakni model 4D (Four-D Model) yang meliputi tahap definisi (define), desain (design), mengembangkan (develop), dan diseminasi (disseminate). Instrumen pengumpulan data yang digunakan berupa lembar validasi ahli media, validasi ahli materi, dan angket respon peserta didik. Berdasarkan hasil validasi materi sebesar 90% dengan revisi penambahan kompetensi dasar (KD) 3.8 dan 4.8, validasi media sebesar 90% dengan revisi pada kesesuaian video dengan materi, Hasil ujicoba kelompok kecil sebesar 86%, dan ujicoba kelompok besar sebesar 82% dengan saran ukuran file aplikasi Vimaks terlalu besar maka produk dinyatakan valid setelah adanya revisi. Produk dinyatakan layak dengan perolehan hasil ujicoba sebelum penggunaan produk sebesar 62,78%, Hasil uji setelah penggunaan produk sebesar 71,55% Berdasarkan hasil persentase yang diperoleh dapat disimpulkan bahwa tujuan penelitian dan pengembangan media pembelajaran aplikasi android video, materi dan kuis sejarah (Vimaks) dalam materi perjuangan organisasi pergerakan kebangsaan telah tercapai. Potensi media pembelajaran Vimaks tidak hanya terbatas pada materi yang digunakan oleh peneliti, pendidik bisa mengembangkan materi lain untuk membuat peserta didik menjadi lebih mudah memahami materi dalam matapelajaran sejarah. ABSTRACT Roziqi, Moh. Fatih Wahyu. 2019. The Development of Historical Video, Subject, and Quiz Media (Vimaks) based on Sublime Text 3 in Learning The Struggle of National Movement Organization of First Grade at MA Bilingual Batu. Thesis, Department of History, Faculty of Social Sciences, State University of Malang. Advisor: Dr. Joko Sayono, M.Pd., M.Hum. Keywords: Vimaks, Sublime Text 3, national movement. History is a subject that has function to aware the existence of society changing and developing process in time dimension to build history perspective and awareness in finding, understanding, and explaining the identity of nation in the middle of world change. In fact, during teaching learning, students are not interested and less interpretation of history lesson. Based on those phenomena, the purposes of this research and development are to produce and to develop video learning media, android-based history material and quiz (Vimaks) in national movement organization’s struggle. The purpose of this research and development is to develop Vimaks based Android application learning media in the material struggle of the national movement organization. The next goal is to study the effectiveness of the Vimaks Android application learning media for students specifically on the material struggle of the national movement organization. The research method used was Thiangarajan research and development used stages which were adopted from research method using 4D (Four-D Model). There were some stages of such as, defining, designing, developing, and disseminating stages. The instruments of collecting data used by researcher were media expert, material expert validation sheet, questionnaire of students’ responses. Based on the results of material validation of 90% with revisions to basic competencies (KD) 3.8 and 4.8, media validation was 90% with revisions to the suitability of the video with the material, small group trial results were 86%, and large group trials were 82% with file size suggestions the Vimaks application is too large then the product is approved valid after a revision. The product is declared feasible with the approval of the trial results before the use of the product is 62.78%, the test results after product use are 71.55%. Based on percentage result, it can be concluded that video learning media, video learning media, android-based history material and quiz (Vimaks) in in national movement organization’s struggle bilingual material. Potency of video learning media, android-based history material and quiz (Vimaks) is not only limited on material used by the researcher, yet teachers are able to develop other materials to make students easy in understanding history subject.

Item Type: Thesis (Diploma)
Subjects: ?? ??
Divisions: Fakultas Sastra (FS) > Jurusan Sastra Inggris (ING) > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 2 not found.
Date Deposited: 06 Dec 2019 04:29
Last Modified: 09 Sep 2019 03:00
URI: http://repository.um.ac.id/id/eprint/71772

Actions (login required)

View Item View Item