Pemanfaatan museum tsunami Aceh sebagai sumber belajar IPS bagi guru dan siswa Sekolah Menengah Pertama di Kota Banda Aceh / Fathia Irani - Repositori Universitas Negeri Malang

Pemanfaatan museum tsunami Aceh sebagai sumber belajar IPS bagi guru dan siswa Sekolah Menengah Pertama di Kota Banda Aceh / Fathia Irani

Irani, Fathia (2017) Pemanfaatan museum tsunami Aceh sebagai sumber belajar IPS bagi guru dan siswa Sekolah Menengah Pertama di Kota Banda Aceh / Fathia Irani. Masters thesis, Universitas Negeri Malang.

Full text not available from this repository.

Abstract

ABSTRAK Irani Fathia. 2017. Pemanfaatan Museum Tsunami Aceh sebagai Sumber Belajar IPS bagi Guru dan Siswa Sekolah Menengah Pertama Negeri di Kota Banda Aceh.Tesis. Program Studi Pendidikan Dasar Konsentrasi IPS Pascasarjana Universitas Negeri Malang. Pembimbing Prof. Dr. Hariyono M.Pd. (2) Dr. Ari Sapto M.Hum Kata kunci Museum Tsunami sumber belajar IPS Museum Tsunami Aceh dibangun oleh Pemerintah Kota Banda Aceh. Untuk merancang museum pemerintah Kota Banda Aceh mengadakan sayembara terbuka pada tahun 2007. Fungsi awal dibangunnya Museum Tsunami Aceh sebagai tempat evakuasi bagi masyarakat di Kota Banda Aceh apabila suatu saat bencana tsunami datang lagi. Selain itu Museum Tsunami Aceh juga menjadi salah satu tempat tujuan rekreasi dan wisata bagi masyarakat lokal nasional maupun internasional. Museum Tsunami Aceh dapat juga dimanfaatkan sebagai salah satu sumber belajar IPS karena bersifat ekonomis yang lokasinya strategis dan mudah dijangkau dari lokasi sekolah yang ada di Kota Banda Aceh. Penelitian ini bertujuan untuk mendapatkan pemahaman yang mendalam tentang 1) Potensi Museum Tsunami yang bisa dimaanfaatkan sebagai sumber belajar IPS di SMP Negeri Kota Banda Aceh 2) Kaitan antara Museum Tsunami dengan materi pembelajaran IPS di tingkat SMP 3) Pelaksanaan pembelajaran IPS dengan memanfaatkan Museum Tsunami sebagai sumber belajar. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan deskriptif kualitatif. Prosedur pengumpulan data dilakukan dengan teknik wawancara observasi dan studi dokumen. Sumber data adalah Kepala Museum Tsunami Kepala Sekolah Guru IPS dan siswa. Penulis sebagai pengamat partisipan dalam penelitian ini. Langkah-langkah analisis dalam penelitian ini melalui reduksi data paparan data interpretasipenarikan kesimpulan. Dalam penelitian ini trianggulasi sumber data data dan metodologi dilakukan untuk mengecek keabsahan data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 1) Museum Tsunami memiliki potensi yang dapat dimanfaatkan dalam pembelajaran IPS terletak pada setiap lantai dan ruang yang terdapat di Museum Tsunami 2) Pemanfaatan Museum Tsunami sebagai sumber belajar IPS dimanfaatkan oleh guru IPS pada Kompetensi Dasar (KD) kelas VII yaitu pada KD 3.1 yaitu Memahami konsep ruang (lokasi distribusi potensi iklim bentuk muka bumi geologis flora dan fauna) dan interaksi antar ruang di Indonesia serta pengaruhnya terhadap kehidupan manusia dalam aspek ekonomi sosial budaya dan pendidikan 3) Pelaksanaan pembelajaran IPS dengan memanfaatkan Museum Tsunami sebagai sumber belajar IPS dilakukan dengan metode kunjungan (study tour) Dari penelitian ini disarankan agar pemanfaatan Museum Tsunami sebagai sumber belajar IPS perlu dimaksimalkan oleh guru IPS serta di dukung oleh kepala sekolah agar memberikan peluang yang seluas-luasnya kepada guru dalam memanfaatkan Museum Tsunami sebagai sumber belajar IPS dan diharapkan dari hasil penelitian ini kepada Dinas Pendidikan Kota Banda Aceh agar dapat menjadi bahan kajian untuk menentukan kebijakan terkait dengan proses pendidikan di Kota Banda Aceh dan untuk peneliti selanjutnya disarankan untuk melakukan penelitian yang lebih mendalam dengan menambahkan variabel yang terkait dengan pembelajaran IPS ABSTRACT Irani Fathia. 2017. The employment Aceh s Tsunami Museum as a learning resource for teacher and students of Junior High School in Banda Aceh. Thesis. Primary Education Departement Majoring Social Studies Graduate University of Malang. Advisors (1) Prof Dr. Hariyono M.Pd. (2) Dr. Ari Sapto M.Hum. Keywords Tsunami Museum learning resources social studies The Aceh Tsunami Museum was built by the City Government of Banda Aceh. To design the museum the city government held a contest in 2007.The primary function of the construction of the Aceh Tsunami Museum is an evacuation site for people in Banda Aceh whenever the tsunami comes. In addition the Aceh Tsunami Museum also became one of the recreational and tourist destinations for local national and international community. The Museum can also be used as one of the affordable social science learning resources due to its location which is accessible from the schools located in near Banda Aceh. This study aims to obtain a comprehensive understanding of 1) the usefulness of Tsunami Museum that can be employed as a social science learning resource in SMP Negeri Kota Banda Aceh 2) Links between Tsunami Museum with social science learning materials at junior high school level 3) the implementation of social science instructional process by employing Tsunami Museum as a learning resource. The writer used descriptive qualitative approachin this research. The data collection procedure was done by interview technique observation and document study. the Head of the Tsunami Museum the principal the social science Teachers and the students are sources of main data. While Thewriter was participants observer in this study. Analytical steps in this study was done through data reduction data exposure interpretation of conclusions. In this research triangulation of source triangulation method triangulation time and triangulation of data done to check the validity of data. The findings of the research shows that the learning activities employing Tsunami Museum as a learning resource has already been done thought it has not been fully employed the reasons are (1) the usefulness of Tsunami Museum as social science learning resource is not fully employed by teachers in junior high school (2) the lack of teacher appreciation to the relevance of social science learning materials by employing the Tsunami Museum as a learning resource (3) the lack of teacher s understanding of contextual teaching learning in social science. Furthermore the potential of the Tsunami Museum as a learning resource is sufficient and can be employed as a learning resource. It consists of 4 floors and some chambers has linkages with social science learning material. The results of the study show that 1) Tsunami Museum has potential that can be utilized in IPS learning located on every floor and space contained in Tsunami Museum 2) Tsunami Museum Utilization as learning source of IPS utilized by IPS teacher in Basic Competence (KD) class VII Namely in KD 3.1 that is Understanding the concept of space (location distribution potential climate shape of the earth geology flora and fauna) and interaction between space in Indonesia and its effect on human life in economic social cultural and educational aspects Implementation of IPS learning by utilizing the Tsunami Museum as a learning resource for IPS is done by visit method (study tour Based on the findings the writer is giving suggestion as follows teachers are expected to maximize the employment of Tsunami Museum as a learning resource For the principal promote opportunity to the teacher in employing Tsunami Museum as a learning resource For the Education Office of Banda Aceh The findings of this study can be a consideration to determine policies related to the education process in Banda Aceh For further research it is suggested to conduct more in-depth research by adding variables related to social science.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Sekolah Pascasarjana(PS) > S2 Pendidikan Dasar
Depositing User: library UM
Date Deposited: 20 Jun 2017 04:29
Last Modified: 09 Sep 2017 03:00
URI: http://repository.um.ac.id/id/eprint/63131

Actions (login required)

View Item View Item