Fitriati, Rahma (2017) Initiation, Response, and Feedback (IRF) patterns of lecturers with different educational levels in ESP speaking classes / Rahma Fitriati. Masters thesis, Universitas Negeri Malang.
Full text not available from this repository.Abstract
ABSTRACT Fitriati Rahima. 2017. Initiation Response and Feedback (IRF) Patterns of Lecturers across Educational Levels in ESP Speaking Classes. Thesis. Graduate Program in English Language Teaching Universitas Negeri Malang. Advisors (1) Prof. Bambang Yud iCahyono Ph.D. (2) Dr. Emalia Iragiliati M.Pd. Keywords Initiation Response Feedback Teaching Speaking English for Specific Purposes Active Learning. This study was intended to analyse the pattern of Initiation Response and Feedback (IRF) inEnglish for Specific Purposes (ESP) classroom interaction particularly speaking classes. Lecturers of different degree levels were observed to figure out the IRF patterns as well as to examine the active-learning strategies. The following are the research questions of the present study What are the patterns of IRF used by the Master-degreed ESP lecturer What are the patterns of IRF used by the Bachelor-degreed ESP lecturer Which class (between the ESP Class taught by Master-degreed lecturer and the class taught by the Bachelor-degreed lecturer) performs active-learning better than the others This study deploys descriptive case study since the goal of this study is to describe the data as they occur. The subjects of this research were ESP lecturers and the second- semester students at University of Muhammadiyah Malang. The data were collected by using 50-minute video recording observation sheet and checklist of active learning strategies. The finding shows that the initiation is provided by both the lecturers into several aspects comprising question information explanation instruction and activities such as checking students works calling students asking for volunteer asking for translation and greeting students. Answering action repeating and questioning are the kinds of students responses in the learning process. Next several functions of feedback served by the lecturers were found. They were clarification information allowing students to start activity checking correcting complementing completing answering and translating. Furthermore the findings indicate that both classes applied active learning in the learning process. It can be specified by checklist done in the observation which scopes the basic active learning structure and the variation of active learning. However in teaching ESP speaking the master-degreed lecturer served active learning better than the bachelor-degreed lecturer. Based on the findings it is suggested that the initiation by the lecturer must be managed to engage students to speak up actively in classroom interaction. Moreover the lecturer also needs to pay attention to students response in order to give appropriate feedback. Thus it will enhance the students active participation in learning process to make them more motivated in practicing their language skill rather than passively listening to the lecturer s explanation. ABSTRAK Fitriati Rahima. 2017. Pola Inisiasi Respon dan Tanggapan (IRF) oleh Dosen berdasarkan Tingkat Pendidikan di Kelas Berbicara ESP. Tesis. Program Pascasarjana Pengajaran Bahasa Inggris Universitas Negeri Malang. Penasehat (1) Prof. Bambang Yudi Cahyono Ph.D. (2) Dr. Emalia Iragiliati M.Pd. Kata kunci Inisiasi Respon Umpan Balik Pengajaran Berbicara Bahasa Inggris untuk Keperluan Khusus Pembelajaran Aktif. Penelitian ini dimaksudkan untuk menganalisis pola interaksi kelas Inisialisasi untuk Tujuan Tertentu (ESP) khususnya kelas berbicara. Dosen dengan tingkat pendidikan yang berbeda diamati untuk mengetahui pola IRF serta untuk menguji strategi pembelajaran aktif. Berikut adalah pertanyaan penelitian dari penelitian ini Apa saja pola IRF yang digunakan oleh dosen ESP Master Apa pola IRF yang digunakan oleh dosen ESP sarjana Kelas mana (antara Kelas ESP yang diajarkan oleh dosen master dan kelas yang diajarkan oleh dosen dosen sarjana) melakukan pembelajaran aktif lebih baik daripada yang lain Penelitian ini menggunakan studi kasus deskriptif karena tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan data berdasarkan hal yang terjadi. Subyek penelitian ini adalah dosen ESP dan mahasiswa semester II di Universitas Muhammadiyah Malang. Data dikumpulkan dengan menggunakan rekaman video 50 menit lembar observasi dan daftar periksa strategi pembelajaran aktif. Temuan ini menunjukkan bahwa inisiasi diberikan oleh kedua dosen tersebut ke dalam beberapa aspek yang terdiri dari pertanyaan informasi penjelasan instruksi dan kegiatan seperti memeriksa karya siswa memanggil siswa meminta sukarelawan meminta terjemahan dan ucapan. Menjawab melakukan tindakan mengulangi dan mempertanyakan adalah jenis tanggapan siswa dalam proses pembelajaran. Selanjutnya beberapa fungsi umpan balik yang disampaikan oleh para dosen ditemukan yaitu klarifikasi informasi yang memungkinkan siswa untuk memulai aktivitas memeriksa memperbaiki melengkapi menyelesaikan menjawab dan menerjemahkan. Selanjutnya temuan tersebut menunjukkan bahwa kedua kelas menerapkan pembelajaran aktif dalam proses pembelajaran. Hal ini dapat ditentukan oleh daftar periksa yang dilakukan dalam pengamatan yang mencakup struktur pembelajaran aktif dasar dan variasi pembelajaran aktif. Namun dalam pengajaran ESP dosen master belajar aktif lebih baik daripada dosen sarjana. Berdasarkan temuan tersebut disarankan agar inisiasi oleh dosen harus dikelola untuk melibatkan siswa untuk secara aktif berkontribusi dalam interaksi kelas. Selain itu dosen juga perlu memperhatikan respon siswa agar bisa memberikan umpan balik yang tepat. Dengan demikian akan meningkatkan motivasi partisipasi aktif siswa dalam proses belajar.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | Fakultas Sastra (FS) > Departemen Sastra Inggris (ING) > S2 Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | library UM |
Date Deposited: | 02 Aug 2017 04:29 |
Last Modified: | 09 Sep 2017 03:00 |
URI: | http://repository.um.ac.id/id/eprint/58926 |
Actions (login required)
View Item |