Rabbani, Ilham (2017) Pengembangan multimedia interaktif variasi latihan kebugaran jasmani untuk siswa SMP Negeri 2 Talun / Ilham Rabbani. Diploma thesis, Universitas Negeri Malang.
Full text not available from this repository.Abstract
ABSTRAK Rabbani Ilham. 2016. Pengembangan Multimedia Interaktif Variasi Latihan Kebugaran Jasmani Untuk Siswa SMP. Skripsi Jurusan Pendidikan Jasmani dan Kesehatan Fakultas Ilmu Keolahragaan Universitas Negeri Malang. Pembimbing (I) Dr. Wasis D.Dwiyogo M.Pd (II) Drs. Tatok Sugiarto S.Pd M.Pd. Kata Kunci Pengembangan Multimedia Interaktif Variasi Latihan Kebugaran Jasmani. Kebugaran jasmani adalah kondisi jasmani yang menggambarkan potensi yang dimiliki dan kemampuan jasmani untuk melakukan tugas tugas tertentu dengan hasil yang optimal tanpa memperlihatkan keletihan yang berarti. Berdasarkan hasil angket tentang kebugaran jasmani yang diberikan kepada siswa didapatkan bahwa 87 5% siswa pernah mendapatkan materi kebugaran jasmani dari guru 85 71% siswa menjawab materi kebugaran jasmani yang disajikan oleh guru kurang menarik 88 39% siswa menyatakan bahwa guru tidak pernah menggunakan multimedia interaktif dalam pemberian materi kebugaran jasmani 88 39% siswa menyatakan guru tidak pernah memberikan variasi dalam pemberian materi kebugaran jasmani 83 92% siswa menyatakan bahwa memerlukan variasi dalam materi kebugaran jasmani dan 86 60% siswa setuju apabila dikembangkan multimedia interaktif variasi latihan untuk materi kebugaran jasmani. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengembangkan multimedia interaktif variasi latihan kebugaran jasmani untuk siswa SMP dengan adanya pengembangan multimedia interaktif ini diharapkan siswa maupun pengajar dapat terbantu dan mempermudah dalam penguasaan dan pemahaman materi secara menyeluruh Penelitian ini menggunakan pendekatan research and development (R D) dengan menggunakan model pengembangan untuk multimedia yang dikembangkan oleh Lee Owen. Tahapan dari prosedur penelitian ini merujuk pada buku Lee Owen yaitu (1) analisis (2) desain (3) pengembangan (4) implementasi (5) evaluasi. Produk yang dihasilkan berupa multimedia interaktif yang digunakan sebagai pembelajaran kebugaran jasmani. Multimedia interaktif ini dibuat menggunakan software Adobe Flash CS3. Dalam multimedia interaktif ini terdapat menu antara lain pengertian kebugaran jasmani manfaat kebugaran jasmani tujuan kebugaran jasmani komponen kebugaran jasmani variasi latihan kebugaran jasmani variasi latihan kebugaran jasmani dan tes kebugaran jasmani.Berdasarkan hasil analisis data diperoleh dari hasil uji coba kelompok kecil dan kelompok besar. Uji coba kelompok kecil kepada 6 siswa diperoleh persentase 81 25% dan persentase tersebut termasuk dalam kriteria layak kemudian hasil analisis data dari uji coba kelompok besar kepada 22 siswa diperoleh persentase 81 81% dan persentase tersebut termasuk dalam kriteria layak. Dapat disimpulkan bahwa pengembangan multimedia interaktif ini layak digunakan dalam pembelajaran kebugaran jasmani. Pengembangan multimedia interaktif variasi latihan kebugaran jasmani untuk siswa SMP yang dikemas dalam bentuk DVD yang nantinya dapat berjalan di semua komputer dengan sajian gambar sekaligus penjelasan yang terperinci. Produk penelitian dan pengembangan yang berupa variasi-variasi latihaan kebugaran jasmani ini diharapkan menjadi referensi pendidik dalam melakkukan pembelajaran sehingga pembelajaran pendidikan jasmani menjadi lebih menarik bagi siswa. ABSTRACT Rabbani Ilham. 2016. Development of Interactive Multimedia Physical Fitness Exercise Variations For junior high school students. Thesis Department of Physical Education and Health Faculty of Sport Science State University of Malang. Supervisor (I) Dr. Wasis D.Dwiyogo M. Pd (II) Drs. Tatok Sugiarto S.Pd M.Pd. Keywords Development Interactive Multimedia Physical Fitness Exercise Variations. Physical fitness is a physical condition that describes its potential and physical ability to perform certain tasks with optimal results without showing significant fatigue. Based on the results of questionnaires on physical fitness given to students found that 87.5% of students never get the material physical fitness of teachers 85.71% of students answer the physical fitness of the material presented by the teacher is less attractive 88.39% of students stated that teachers do not never use interactive multimedia material in the delivery of physical fitness 88.39% of students stated that teachers never give variation in the provision of material physical fitness 83.92% of students stated that require variations in the material physical fitness and 86.60% of students agree if developed interactive multimedia material variety of exercises for physical fitness. The purpose of this study was to develop interactive multimedia variety of physical fitness exercises for the junior high school students with interactive multimedia development is expected students and teachers can be helped and facilitate the mastery and understanding of the material as a whole This Research used approach of research and development (R D) with development model for interactive multimedia referes on book Lee Owen. The procedure of the research is referring to the book Lee Owen namely (1) analysis (2) design (3) development (4) implementation (5) evaluation. The products produced in the form of interactive multimedia used as learning fitness physical. Interactive multimedia was created using Adobe Flash CS3 software. In this there is a menu of interactive multimedia among others the sense of physical fitness the benefits of physical fitness physical fitness goals components of physical fitness physical fitness exercise variations variations in physical fitness exercises and physical fitness tests.Based on the analysis of data obtained from the test results of small groups and large groups. Small group trial to six students obtained percentage of 81.25% and the percentage included in the criteria are eligible then the data analysis of the trial to a large group of 22 students obtained a percentage of 81.81% and the percentage included in the criteria are eligible. It is concluded that the development of interactive multimedia is fit for use in teaching physical fitness. Interactive multimedia development variation of physical fitness exercises for the junior high school students are packaged in the form of a DVD that can later be run on any computer with a dish of images at once exposition. Product research and development is a variation-variation latihaan physical fitness is expected to be a reference melakkukan educators in teaching physical education so that learning becomes more interesting for students.
Item Type: | Thesis (Diploma) |
---|---|
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools |
Divisions: | Fakultas Ilmu Keolahragaan (FIK) > Departemen Pendidikan Jasmani dan Kesehatan (PJK) > S1 Pendidikan Jasmani dan Kesehatan |
Depositing User: | library UM |
Date Deposited: | 27 Jul 2017 04:29 |
Last Modified: | 09 Sep 2017 03:00 |
URI: | http://repository.um.ac.id/id/eprint/50389 |
Actions (login required)
View Item |