Persepsi siswa kelas XI Ilmu Pengetahuan Alam mata pelajaran Ekonomi sebagai mata pelajaran minat di SMA Negeri 1 Tumpang / Riska Anggriani

Anggriani, Riska (2017) Persepsi siswa kelas XI Ilmu Pengetahuan Alam mata pelajaran Ekonomi sebagai mata pelajaran minat di SMA Negeri 1 Tumpang / Riska Anggriani. Diploma thesis, Universitas Negeri Malang.

Full text not available from this repository.

Abstract

ABSTRAK Anggriani, Riska. 2017. Persepsi Siswa Kelas XI Ilmu Pengetahuan Alam terhadap Mata Pelajaran Ekonomi sebagai Mata Pelajaran Lintas Minat di SMA Negeri 1 Tumpang. Skripsi, Jurusan Ekonomi Pembangunan, Fakultas Ekonomi, Universitas Negeri Malang. Pembimbing: Drs. Prih Hardinto, M.Si Kata Kunci : lintas minat ekonomi, persepsi siswa, SMA Negeri 1 Tumpang Salah satu perbedaan mendasar pada kurikulum 2013 yaitu adanya konsep lintas minat. Konsep lintas minat nerupakan program yang memberikan kesempatan bagi siswa penjurusan tertentu untuk mempelajari mata pelajaran dari jurusan lain yang mereka senangi. SMA Negeri 1 Tumpang terdapat berbagai mata pelajaran lintas minat, salah satunya adalah mata pelajaran lintas minat ekonomi yang menjadi favorit peserta didik. Sebagai peserta didik jurusan IPA tentu banyak kendala yang dihadapi dalam mempelajari ekonomi. Berkaitan dengan itu, maka diperlukan penelitian mengenai persepsi siswa terhadap mata pelajaran ekonomi sebagai mata pelajaran lintas minat. Penelitian bertujuan untuk mengetahui persepsi siswa mengenai mata pelajaran ekonomi serta pelaksanaan pembelajaran ekonomi di kelas lintas minat. . Penelitian ini menggunakan populasi, sehingga jumlah sampel sama dengan jumlah populasi, yakni menggunakan 2 kelas lintas minat ekonomi dengan masing-masing kelas berjumlah 40 siswa.Penelitian ini menggunakan metode penelitian kuantitatif deskriptif. Data penelitian dikumpulkan melalui angket mengenai persepsi peserta didik mengenai pelajaran ekonomi yang telah diuji validitas dan reliabilitas. Hasil dianalisis secara deskriptif dengan mengubah nilai angket menjadi persentase untuk setiap variabelnya. Hasil penelitian menunjukkan siswa SMA Negeri 1 Tumpang kelas XI Ilmu Pengetahuan Alam memiliki persepsi yang baik terhadap mata pelajaran ekonomi, sebanyak 51,25% siswa lintas memiliki persepsi yang baik terhadap mata pelajaran ekonomi dan 62,5% siswa lintas minat memiliki persepsi baik terhadap pelaksanaan mata pelajaran lintas minat. ABSTRACT Anggriani, Riska. 2017. Perception of Students of Class XI Science toward Economic Subject as Cross-interest subject in SMA Negeri 1 Tumpang. SarjanaÔÇÖs Thesis, Department of Development Economics, Faculty of Economy, State University of Malang. Advisor: Drs. Prih Hardinto, M.Si Keywords: cross economic interest, studentsÔÇÖ perception, SMA Negeri 1 Tumpang. The concept of cross-interest is a program that provides an opportunity for the students of particular study program to learn about subjects in the other study programs. This program is also applied in SMA Negeri 1 Tumpang. In this senior high school, there are many cross-interests subjects such as economic cross-interest subject. In fact, economic cross-interest is one of most popular subject chosen by the Science major students. As the Science major students, they find some difficulties to learn about the economics subject. To solve the problem, it needs to discuss how to build Sicence major studentsÔÇÖ perception toward the economics subject as the cross-interest subject. This research aimed to discover studentsÔÇÖ perception towards economics subject and its implementation of the learning in the class. This research design is quantitative descriptive approach. The research data are collected through questionnaire which leads to studentsÔÇÖ perception toward the economic subject. Before it is spread to the participants, the questionnaire is checked to determine its validity and reliability. Then, the data which is collected are descriptively analyzed to change the result into percentage form of each variable. This research uses the whole population which means that total sample equals to the total population which are using two economic cross-interest classes with 40 students in each classes. Result of this research shown that 51,25% of economics cross-interest student had good preception in economics subject and 62,5% of economics cross- interest student had good perception in economic teaching and learning process. This result can identified the students are having fun and feel comfortable when learning economics subjects.

Item Type: Thesis (Diploma)
Subjects: ?? ??
Divisions: Fakultas Ekonomi (FE) > Jurusan Ekonomi Pembangunan (EKP) > S1 Pendidikan Ekonomi
Depositing User: Users 2 not found.
Date Deposited: 24 Oct 2017 04:29
Last Modified: 09 Sep 2017 03:00
URI: http://repository.um.ac.id/id/eprint/39840

Actions (login required)

View Item View Item