Persepsi siwa kelas XI MA Al Ishlah Sendangagung Paciran Lamongan terhadap mata pelajaran sejarah dan tarikh bilingual / Arif Shobirin - Repositori Universitas Negeri Malang

Persepsi siwa kelas XI MA Al Ishlah Sendangagung Paciran Lamongan terhadap mata pelajaran sejarah dan tarikh bilingual / Arif Shobirin

Shobirin, Arif (2019) Persepsi siwa kelas XI MA Al Ishlah Sendangagung Paciran Lamongan terhadap mata pelajaran sejarah dan tarikh bilingual / Arif Shobirin. Diploma thesis, Universitas Negeri Malang.

Full text not available from this repository.

Abstract

RINGKASAN Shobirin Arif. 2019. Persepsi Siswa Kelas XI MA Al Ishlah Sendangagung Paciran Lamongan Terhadap Mata Pelajaran Sejarah dan Tarikh Bilingual. Skripsi Jurusan Sejarah Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Malang. Pembimbing Najib Jauhari S.Pd. M.Hum. Kata Kunci Persepsi Mata Pelajaran Sejarah Mata Pelajaran Tarikh MA Al Ishlah Sendangagung Paciran Lamongan mempunyai dua mata pelajaran sejarah yang berbeda. Mata pelajaran sejarah yang pertama yaitu sejarah yang menganut pada kurikulum pemerintah serta pengajarannya yang menggunakan bahasa Indonesia. Sedangkan yang kedua adalah tarikh yang menganut kurikulum pondok (ma hadiyyah) dengan pengajarannya menggunakan bahasa Arab serta sesekali bahasa Indonesia. Mata pelajaran tarikh ini dapat disebut sebagai mata pelajaran tarikh bilingual. Adapun pembelajaran mata pelajaran tarikh juga dapat disebut bilingual learning karena menggunakan dua bahasa sekaligus. Dari hasil obervasi awal yang dilakukan pada siswa kelas XI peneliti menemukan temuan bahwa siswa kurang antusias mengikuti mata pelajaran sejarah padahal guru sejarah telah menerapkan metode pembelajaran yang variatif. Sebaliknya siswa lebih antusias mengikuti mata pelajaran tarikh padahal guru hanya menerapkan metode pembelajaran konvensional yaitu ceramah. Selain itu siswa juga telah mendapatkan pengetahuan dari kedua mata pelajaran tersebut selama satu tahun. Pengetahuan tersebut berupa materi yang diajarkan oleh guru serta pengetahuan yang didapat dari siswa itu sendiri. Siswa kelas XI juga telah memiliki pengalaman belajar pada mata pelajaran sejarah dan tarikh selama satu tahun. Pengetahuan dan pengalaman belajar yang telah didapat selama setahun dirasa cukup bagi siswa untuk dapat mendeskripsikan persepsi mengenai mata pelajaran sejarah dan tarikh. Sehingga peneliti tertarik untuk meneliti persepsi siswa kelas XI MA Al Ishlah terhadap mata pelajaran sejarah dan tarikh berdasarkan hasil temuan observasi awal. Tujuan dilaksanakannya penelitian ini adalah 1) menjelaskan persepsi siswa kelas XI Madrasah Aliyah Al Ishlah Sendangagung Paciran Lamongan terhadap mata pelajaran sejarah dan 2) menjelaskan perpsepsi siswa kelas XI Madrasah Aliyah Al Ishlah Sendangagung Paciran Lamongan terhadap mata pelajaran tarikh bilingual. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dengan metode penelitiannya adalah menggunakan wawancara observasi dan dokumentasi. Dari hasil penelitian yang telah dilakukan mengenai persepsi siswa terhadap mata pelajaran sejarah dan tarikh terdapat temuan penelitian berupa pengklasifikasian persepsi menjadi 4 bagian yaitu menarik manfaat nilai dan penting. Hasil dari wawancara yang dilakukan terhadap 17 narasumber terdapat 3 faktor yang mempengaruhi perspesi siswa kelas XI Madrasah Aliyah Al Ishlah terhadap mata pelajaran sejarah dan tarikh. Ketiga faktor tersebut adalah faktor pembelajaran faktor mata pelajaran dan faktor guru. Berdasarkan hasil penelitian ini saran yang dapat dikemukakan adalah 1) Guru sejarah dan tarikh di MA Al Ishlah Sendangagung Paciran Lamongan agar lebih memperhatikan kondisi siswa di kelas pada saat pembelajaran. 2) Bagi Kepala Sekolah MA Al Ishlah Sendangagung Paciran Lamongan dihaharapkan menambah fasilitas penunjang pembelajaran di kelas. 3) Bagi peneliti lain diharapkan dapat lebih dalam lagi menggali referensi terkait mata pelajaran sejarah tarikh serta pembelajaranya sehingga dapat dijadikan pembanding karya lain. SUMMARY Shobirin Arif. 2019. Perception of Class XI Student of Al Ishlah Senior High School Sendangagung Paciran Lamongan About History and Bilingual Tarikh Subject. Thesis Department of History Faculty of Social Science State University of Malang. Adviser Najib Jauhari S.Pd. M.Hum. Key Words Perception History Subject Tarikh Subject Al Ishlah Senior High School Sendangagung Paciran Lamongan has two different historical subjects. The first historical subject is history that adheres to the government curriculum and it s teaching using Indonesian. While the second is tarikh that adheres to the cottage curriculum (ma hadiyyah) with it s teaching using Arabic and occasionally Indonesian. These subject can be referred to as bilingual subject. The lesson learning of tarikh subject can also be called bilingual learning because it uses two languages 8203 8203 at once. From the results of preliminary observation conducted on class XI student researcher found finding that students were less enthusiastic about following history subject even though history teacher had applied various learning method. Conversely students are more enthusiastic about following the tarikh subject matter even though the teacher only applies conventional learning method namely lectures. In addition student have also gained knowledge from both subjects for one year. This knowledge can be in the form of material taught by the teacher as well as the knowledge gained from the students themselves. Grade XI student also have learning experience in history and tarikh subjects for one year. Knowledge and learning experience that has been obtained for a year is considered sufficient for students to be able to describe perceptions about subject of history and traikh. So that researcher interested in examining the perceptions of class XI student of Al Ishlah Senior High School on subjects of history and tarikh based on the findings of initial observation. The objectives of this research are 1) to explain the perceptions of class XI student of Al Ishlah Senior High School Sendangagung Paciran Lamongan about historical subject and 2) to explain the perception of class XI student of Al Ishlah Senior High School Sendangagung Paciran Lamongan about bilingual tarikh subject. This research uses a descriptive qualitative approach with the research method is to use interview observation and documentation. From the results of the research that has been carried out regarding students perception of historical and tarikh subject there are research findings in the form of classifying perceptions into 4 parts namely interesting benefit value and importance. The results of the interviews conducted with 17 informant included 3 factors that influenced the perspectives of class XI student of Al Ishlah Senior High School on subject of history and tarikh. These three factors are learning factor subject factor and teacher factor. Based on the results of this research suggestions that can be put forward are 1) History teacher and tarikh at Al Ishlah Senior High School Sendangagung Paciran Lamongan to pay more attention to the condition of students in class during learning. 2) For Principal of Al Ishlah Senior High School Sendangagung Paciran Lamongan is expected to add facilities to support learning in the classroom. 3) For other researchers it is expected to be able to dig deeper into references related to historical subject tarikh and learning so that they can be used as a comparison of other works.

Item Type: Thesis (Diploma)
Subjects: ?? ??
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial (FIS) > Departemen Sejarah (SEJ) > S1 Pendidikan Sejarah
Depositing User: Users 2 not found.
Date Deposited: 08 Aug 2019 04:29
Last Modified: 09 Sep 2019 03:00
URI: http://repository.um.ac.id/id/eprint/133628

Actions (login required)

View Item View Item