Teaching writing strategy in eighth graders at SMP Negeri 9 Malang / Dhimas Onny Permadi - Repositori Universitas Negeri Malang

Teaching writing strategy in eighth graders at SMP Negeri 9 Malang / Dhimas Onny Permadi

Permadi, Dhimas Onny (2017) Teaching writing strategy in eighth graders at SMP Negeri 9 Malang / Dhimas Onny Permadi. Diploma thesis, Universitas Negeri Malang.

Full text not available from this repository.

Abstract

ABSTRACT Permadi Dhimas Onny. 2017. Teaching Writing Strstegy in Eighth Graders at SMP Negeri 9 Malang. Thesis English Department Faculty of Letters State University of Malang. Advisors (I) Dr. Enny Irawati M. Pd (II) Dra. Nunung Suryati M. Ed. Ph.D. Keywords writing strategy teaching Writing is generally considered one of the most difficult to learn than other skills for foreign language students. Some of students get difficulties to write because of they do not know the right structure of the text that they want to write. However learning English is very necessary for students. Besides good teacher s teaching strategy can be influence the students understanding in learning writing. This study was conducted using Descriptive Qualitative method. This study aims to analyze what strategy is used by the teacher in teaching eighth graders of SMP Negeri 9 Malang to make students easy to learn writing. The data was collected by observing and interviewing the teacher when the teacher taught the students in the class. In observing the strategy the teacher used in teaching writing the researcher used Five Dynamic Stages Strategy proposed by Hillock 1986. The result of the study is reported descriptively. Based on the data of observation the teacher used strategy that is proposed by Hillock. The teacher used that strategy well and he implemented that strategy of about 90%. Besides the teacher used another strategy to support the learning and teaching process. The strategy that supports his teaching process is Collaborative Learning proposed by Buffee 1993. This strategy was able to stimulate students discussion. The use of this strategy could make students work in group. From the result of the study it was found that the teacher used authentic material to teach students. The teacher used real life situation to make students feel the learning process. Besides teacher used attractive media to attract students attention. From the result of interview teacher usually used power point as a visual media. Based on the result of the study the researcher concludes that the teacher strategy is good. The teacher could make students active in the class using that strategy. The teacher strategy can be a model for other English teachers in teaching writing. ABSTRAK Permadi Dhimas Onny. 2017. Strategi Pengajaran Writing Pada Murid Kelas Delapan di SMP Negeri 9 Malang. Skripsi Jurusan Sastra Inggris Fakultas Sastra Universitas Negeri Malang. Pembimbing (I) Dr. Enny Irawati M. Pd (II) Dra. Nunung Suryati M. Ed. Ph.D. Kata kunci menulis strategi mengajar Writing biasanya dianggap sebagai salah satu kemampuan berbahasa yang sangat susah dipelajari oleh peserta didik bahasa asing. Beberapa siswa menghadapi kesulitan untuk menulis karena mereka tidak tahu organisasi dari teks yang akan mereka tulis. Namun belajar bahasa Inggris sangat dibutuhkan oleh peserta didik. Selain itu strategi mengajar guru yang baik dapat mempengaruhi pemahaman siswa dalam belajar Writing. Penelitian ini dilaksanakan menggunakan metode Deskriptif Kualitatif. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis strategi apa yang digunakan oleh guru dalam mengajar peserta didik kelas delapan SMP Negeri 9 Malang untuk mempermudah peserta didik dalam belajar Writing. Data dikumpulkan dengan cara mengobservasi dan mewawancarai guru ketika guru tersebut mengajar peserta didik di kelas. Dalam mengobservasi strategi yang digunakan guru dalam mengajar writing peneliti menggunakan Five Dynamic Stages Strategy yang dikemukakan oleh Hillock 1986. Hasil dari penelitian ini dijelaskan secara deskriptif. Berdasarkan data dari observasi guru menggunakan strategi yang dikemukakan oleh Hillock. Guru menggunakan strategi itu dengan baik dan melaksanakan strategi tersebut sebesar 90%. Selain itu guru menggunakan strategi lain untuk mendukung proses belajar dan mengajar. Strategi yang mendukung proses mengajar guru adalah Collaborative Learning yang di kemukakan oleh Bruffee 1993. Strategi ini dapat menstimulasi diskusi antar peserta didik. Penggunaan strategi ini bisa membuat peserta didik untuk bekerja dalam kelompok. Hasil dari penelitian ditemukan bahwa guru menggunakan materi otentik untuk mengajar peserta didik. Guru menggunakan situasi yang benar-benar terjadi untuk membuat peserta didik merasakan proses pembelajaran. Selain itu guru menggunakan media yang menarik untuk menarik perhatian peserta didik. Hasil dari wawancara guru sering menggunakan power point sebagai media visual. Berdasar dari hasil penelitian peneliti menyimpulkan bahwa strategi yang digunakan guru ini bagus. Guru dapat membuat siswa aktif di dalam kelas menggunakan strategi tersebut. Strategi guru ini bisa dijadikan model oleh guru Bahasa Inggris lainnya dalam mengajar writing.

Item Type: Thesis (Diploma)
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Divisions: Fakultas Sastra (FS) > Departemen Sastra Inggris (ING) > S1 Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Users 2 not found.
Date Deposited: 24 Aug 2017 04:29
Last Modified: 09 Sep 2017 03:00
URI: http://repository.um.ac.id/id/eprint/10790

Actions (login required)

View Item View Item