Developing a prototype of webquest for teaching writing recount text to the tenth graders ins SMAN 1 Singosari / Theresia Hayuning Wilujeng - Repositori Universitas Negeri Malang

Developing a prototype of webquest for teaching writing recount text to the tenth graders ins SMAN 1 Singosari / Theresia Hayuning Wilujeng

Wilujeng, Theresia Hayuning (2017) Developing a prototype of webquest for teaching writing recount text to the tenth graders ins SMAN 1 Singosari / Theresia Hayuning Wilujeng. Diploma thesis, Universitas Negeri Malang.

Full text not available from this repository.

Abstract

ABSTRAK Wilujeng Theresia Hayuning. 2017. Developing a Prototype of WebQuest for Teaching Writing Recount Text to the Tenth Graders in SMAN 1 Singosari. Thesis. Department of English. Faculty of Letters Universitas Negeri Malang. Advisors Francisca Maria Ivone M.A. Ph.D. Dr. Utari Praba Astuti M.A. Keywords Prototype Recount Text WebQuest The purpose of the study is to develop a prototype of WebQuest an authoring software for teaching writing recount text to the Tenth Graders. The stages of the Research and Development (R D) study was adapted from Hyland (2003) which include 1) a need analysis 2) product development 3) expert validation 4) first revision 5) product try-out 6) second revision and 7) final product. The prototype of the WebQuest project was validated by two experts a lecture of English Department in Universitas Negeri Malang and an English teacher of SMAN 1 Singosari. Afterward the product was revised based on the experts comments and suggestions. Then it was tried-out to 33 tenth grade students in SMAN 1 Singosari. The WebQuest product was created by using two applications 1) Autoplay Version 7 and 2) Adobe Flash Professional CS 5. At the end it was packed in the form of a Compact Disc (CD). The prototype is divided into seven sections 1) introduction 2) task 3) process 4) evaluation 5) conclusion 6) resources and 7) teacher page. The prototype itself entitles Who is Your Idol The method applied in data collection was through an interview and questionnaire. The instruments to collect the data were questionnaire sheets interview guides and validation sheets. The data from the instruments were analyzed throughout a qualitative descriptive analysis technique. According to the two expert validators the product is classified as a good product for teaching writing recount text to tenth graders. Furthermore the students also showed positive responses and attitudes toward the product. The average scores from the try-out show that the prototype is considered as a good project. Therefore it can be concluded that the prototype of WebQuest is suitable to be used with the target language and for the teaching and learning purposes particularly for teaching writing biographical recount text. It is suggested for future researchers that the prototype of WebQuest can be more developed by using other methods and skills. It is also possible to add various text types topics and tasks. ABSTRAK Wilujeng Theresia Hayuning. 2017. Pengembangan Prototipe Webquest untuk Pengajaran Menulis Recount Text Kelas Sepuluh di SMAN 1 Singosari. Skripsi. Jurusan Bahasa Inggris. Fakulas Sastra Universitas Negeri Malang. Pembimbing Francisca Maria Ivone M.A. Ph.D. Dr. Utari Praba Astuti M.A. Kata Kunci Prototipe Recount Text WebQuest Penelitian ini bertujuan mengembangan prototype WebQuest yang merupakan perangkat lunak untuk pengajaran menulis recount text kelas sepuluh. Langkah-langkah yang digunakan dalam penelitian ini merupakan Penelitian dan Pengembangan (Research and Development) yang diadapatsi dari Hyland (2003) yaitu 1) analisis kebutuhan 2) pengembangan produk 3) validasi ahli 4) revisi pertama 5) uji coba produk 6) revisi kedua dan 7) produk akhir. Prototipe rancangan WebQuest ini divalidasi oleh dua ahli yaitu dosen dari jurusan bahasa Inggris Universitas Negeri Malang dan guru bahasa Inggris dari SMAN 1 Singosari. Setelah itu berdasarkan komenta dan saran dari kedua ahli produk tersebut direvisi. Kemudian prototype WebQuest diuji cobakan kepada siswa kelas sepuluh SMAN 1 Singosari yang berjumlah 33. Produk WebQuest ini dibuat dengan menggunakan dua aplikasi 1) Autoplay Version 7 dan 2) Adobe Flash Professional CS 5. Pada penyelesain produk akhir prototype ini akan dikemas dalam bentuk Compact Disk (CD). Di dalam program Prototipe WebQuest terdiri dari tujuh bagian 1) pengenalan 2) tugas 3) proses 4) evaluasi 5) kesimpulan 6) daftar sumber 7) halaman guru. Tema yang diambil untuk prototype ini adalah Who is Your Idol Metode yang digunakan untuk pengumpulan data adalah melalui wawancara dan angket. Instrumen yang digunakan untuk pengumpulan data adalah lembar angket panduan wawancara dan lembar validasi. Data yang diperoleh dari instrument dianalisis menggunakan teknik analisis deskriptif kualitatif Berdasarkan kedua validator ahli program ini dianggap sangat baik untuk kelas sepuluh dalam pengajaran menulis recount text. Hal ini ditunjukkan melalui penilaian para ahli dalam lembar validasi Para siswa juga menunjukan sikap positif terhadap program ini. Hasil rerata dari try-out menggambarkan bahwa program ini sangat baik. Dengan demikian dapat ditarik kesimpulan bahwa prototipe dari WebQuest ini layak digunakan untuk siswa dan tujuan belajar-pembelajaran teruatama untuk pembelajaran menulis teks recount biografi. Disarankan untuk peneliti selanjutnya bahwa prototipe WebQuest ini dapat lebih dikembangkan dengan menggunakan metode dan keterampilan yang berbeda. Selain itu para peneliti juga dapat menambahkan berbagai macam tipe teks topic dan tugas.

Item Type: Thesis (Diploma)
Subjects: ?? ??
Divisions: Fakultas Sastra (FS) > Departemen Sastra Inggris (ING) > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 2 not found.
Date Deposited: 14 Jul 2017 04:29
Last Modified: 09 Sep 2017 03:00
URI: http://repository.um.ac.id/id/eprint/10361

Actions (login required)

View Item View Item